Sushi jinak - Tataki a ponzu omáčka

teplakacka



Po nedávném shlédnutí Kazmova Prostřeno, mě chvíle, kdy se podával steak z hovězího masa Waygu opět vrátila do Japonska. 

Maso plemene Wagyu produkovaného původně v japonském Kóbe (tzn. Kobe beef) se vyznačuje nejvýraznějším mramorováním, velmi intenzivní chutí a je nejdražším hovězím masem na světě. Tzv. Kóbe-style je maso plemene Wagyu (minimálně 50 %) importované z jiných zemí než z Japonska.

Při mé návštěvě jednoho z měst Japonska
, které je hned po Tokyu nejznámějším a nejvíce navštěvovaným japonským městem, jsem měla hned několik verzí tohoto úžasného masa. Já tam jela hlavně za Maiko. Oblast Gyon v Kyotu je známá především díky gejšám a návštěva této oblasti je takovou exkurzí do feudální minulosti Japonska. Dokonce si můžete půjčit kimono a chodit v něm po městě. Já na to však odvahu neměla, ale nádherné kimono jsme si přivezla domů.



Právě v Kyotu jsem ochutnala sushi, na kterém bylo právě maso Waygu a musím říci, že to byl nezapomenutelný zážitek. Cedule na dveřích No Meat no life (Bez masa není život) zdobila bistro a já s ní tak nějak souhlasila. 



Kyoto bylo nezapomenutelné a na street food, který byl na cestě na Fidži, Inari-taisha Shrine vzpomínám dodnes. Tak nějak svou komorností mi byl nejsympatičtější ze všech, i když jich bylo hodně, kde jsme se ráda a dobře najedla a postupně o nich budu psát, neboť všude mě zaujalo něco, co rozhodně musím vyzkoušet. 









                                                                Waygu na tyčce

Vzpomínka na tuto krásnou zemi, kde jsem rozhodně nebyla naposled, mě donutila doma udělat právě sushi s hovězím masem. Maso Waygu jsme sice nekoupila, za to úžasnou svíčkovou od řezníka, kterou jsem si nakrájela na jemné plátky a naklepala na carpaccio, které jsme si naložila do asijské marinády a nechala hodinku v lednici. 

Podávat můžete i tak aniž by jste si maso pokládali na sushi. V tom případě si maso před nakrájením můžete i tepelně upravit, ale doporučuji opravdu jen v úpravě rare.  




Ingredience

Ponzu omáčka 

4 lžíce light sojové omáčky nejlépe kikoman 
8 lžic rýžového octa
2 lžíce citronové šťávy
2 lžíce nastrouhaného čerstvého zázvoru

Na maso, pokud ho budete připravovat na pánvi, grilu

3 lžíce sezamového oleje
1 lžíce bílých sezamových semínek
3 lžíce arašídového oleje
1 lžíce chilli sezamového oleje
2 najemno nakrájené jarní cibulky

sushi rýže
wasabi
nakládaný zázvor
ocet na sushi


Jak na to

V misce promíchejte sójovou omáčku, rýžový ocet, citronovou  šťávu a zázvor. Dejte do lednice (nejlépe přes noc).

Maso osolte a opepřete, potřete sezamovým olejem a posypejte sezamovými semínky. 
Rozehřejte pánev na vysokou teplotu a přidejte arašídový olej. Maso opečte za vysoké teploty cca 3-4 minuty z každé strany. Nechte tak 10 minut odpočinout a pak nakrájejte na tenké plátky.
Kdo má rád ostré tak pokape chilli olejem a podáváte s ponzu omáčkou. 

V případě, že si maso budete pokládat na válečky rýže, jako sushi syrové, tak doporučím nakrájet na jemné plátky a naklepat, jako byste chtěli dělat carpaccio. Naložte tak na 1 hodinu do ponzo omáčky a přidejte 3 lžíce sezamového oleje. 

Uvařte si sushi rýži dle instrukcí a po vychladnutí si vytvořte oválné tvary, kostičky nebo kuličky a na ně položte plátek hovězího masa. Podávejte s wasabi, nakládaným zázvorem a ponzo omáčkou.

teplakacka

Ráda ochutnávám, ráda vařím a cestuji. Z cest si přivážím recepty, které pak doma vařím a kombinuji.

Copyright @ 2014, Teplá kačka